„NEM ISMERÜNK LEHETETLENT”
20 éve foglalkozom szoftverfejlesztéssel. Eleinte mamutvállalatoknak dolgoztam, amelyeknek nemcsak a méretük, igényeik is óriásiak és szerteágazóak voltak. Akkor jöttem rá, hogy nem létezik olyan informatikai probléma, amit megfelelő hozzáállással ne lehetne megoldani.
Ezt újabb felismerés követte: a cégvezetők, cégtulajdonosok és az IT-s szakemberek rendre elbeszélnek egymás mellett.
A megoldásokat ismerjük
TŰ A SZÉNAKAZALBAN:
LELTÁROZÓ PROGRAM
KIHÍVÁS
Egy nyomda keresett meg minket azzal a problémával, hogy a nyomdagépekben használt speciális lemezeik mennyisége oly mértékben felduzzadt, hogy megfelelő rendszerezés nélkül képtelenség átlátni, és visszakereshetővé tenni őket.
Ezeken a lemezeken található meg az a képanyag, amit a nyomda az ügyfelei által rendelt kartonokra, csomagolásokra nyomtat. Egy-egy lemez elkészítése igen költséges, viszont újra és újra használható.
Így használat után minden egyes lemez a raktárba kerül. Az idők során mintegy 7000 nehéz, nagy és szabálytalan alakú lemez került ily módon megőrzésre. Tárolásuk, mozgatásuk igen nehézkes, a sokezer jelöletlen példány között megtalálni épp azt a néhányat, amelyre szükségük van, igazi kihívást jelentett a munkatársak számára.
MEGOLDÁS
RFID (rádiófrekvenciás azonosító) technológiát alkalmaztunk. Minden egyes lemezt kis műanyag címkével láttunk el, amelyek bizonyos távolságból (egy speciális leolvasó segítségével) beazonosíthatók.
Lényegében ugyanazon az elven működik, mint a termékekbe rejtett lopásgátló az üzletekben. Abban az esetben az azonosító a kijáratnál található kapuba van beépítve, mely érzékeli a műanyag címkét, és jelez, ha a pénztárnál nem távolították el azt.
Jelen esetben pedig csak végig kell húzni a detektort a levegőben, amely csipogással jelzi, ha a keresett lemez (pontosabban az azon található kis címke) a közelben van. Így könnyedén meghatározhatjuk egy-egy lemez pontos helyét anélkül, hogy manuálisan szortíroznunk vagy mozgatnunk kellene őket.
Ezzel az egyszerű technológiai megoldással rengeteg értékes munkaórát spóroltunk meg a cég számára.
ÉGETŐ PAPÍRMUNKA:
TŰZBIZTONSÁG
KIHÍVÁS
Megbízónk különböző cégek tűzvédelmi ellenőrzését végzi. Ők hozna döntést arról, hogy a hatáskörükbe tartozó cégek tűzbiztonsági-eszközei (tűzvédelmi ajtók, poroltók, tűzcsapok, stb.) minden tekintetben megfelelnek-e a biztonsági előírásoknak.
Miután ügyfelünk munkatársai a helyszínen bejárják az ellenőrzés alá vont területet, visszatérnek saját telephelyükre, és a magukkal vitt papíralapú ellenőrző lista alapján egy táblázatban manuálisan rögzítik a bejárás során észlelt hibákat és megfeleléseket.
Ez egy meglehetősen időigényes folyamat, hiszen egyes esetekben egyetlen célállomáson akár 200 különböző tűzvédelmi eszközt kell átvizsgálniuk. Ráadásul némelyiknél hologramos címkét is kell cserélni bizonyos időközönként.
A cég tulajdonosának számításai szerint az adatrögzítés és egyéb papírmunka a munkaidő 30%-át, azaz az összmunkaórák számának csaknem harmadát teszi ki.
MEGOLDÁS
Készítettünk egy adatbázist a hozzá tartozó webes felülettel. Ide feltöltöttük azt a több ezer tűzbiztonsági eszközt, amelyet megbízónk munkatársainak időről időre ellenőriznie kell. Ezek mindegyike egyedi QR-azonosítót kapott.
Mobilalkalmazást is társítottunk a fejlesztéshez, amely minden egyes munkatárs telefonjára felkerült. Az applikáció beolvassa az ellenőrizendő cég telephelyén található eszköz QR-kódját, majd informálja a munkatársat annak korábbi állapotáról, és arról is, hogy milyen szempontok szerint szükséges elvégezni az adott eszköz felülvizsgálatát. Az ellenőrzés eredményét a kolléga az applikáción belül, az adott eszközhöz rendelve rögzíti. A helyszínen rögzített adatok pedig automatikusan bekerülnek a központi adatbázisba is.
A cég munkatársai ezáltal jelentős adminisztrációs terhektől szabadultak meg.
ALKATRÉSZEK NYOMÁBAN:
GYÁRTÓSOR
KIHÍVÁS
Egy összeszerelő üzem gyártósorához a belső raktárból, dobozokban érkeznek az alkatrészek, majd a megürült dobozok ugyanebbe a belső raktárba kerülnek vissza egy másik kapun át.
A fejlesztésre váró rendszerben egy dolly kocsi összeszedi a gyártósor területén található üres dobozokat, és beviszi a belső raktárba. Minden egyes dobozban kanban címke található, amely tartalmazza azt a 40 karakterből álló vonalkódot, amely alapján a raktár dolgozói azonosítják őket. Amikor a dobozokat beviszik a belső raktárba, az ott dolgozók egyenként kiszedegetik belőlük a papírcímkét, a rajtuk található adatokat pedig manuálisan rögzítik az SAP rendszerben, majd elvégzik a felhasznált alkatrészek utánrendelését. Ez az eljárás nemcsak monoton és időigényes, de számos hibalehetőséget is magában hordoz.
MEGOLDÁS
RFID (rádiófrekvenciás azonosító) technológiát alkalmaztunk. Minden egyes lemezt kis műanyag címkével láttunk el, amelyek bizonyos távolságból (egy speciális leolvasó segítségével) beazonosíthatók. Amikor a raktáros az okos eszközzel rábök a dobozra, a kijelzőn megjelenik az is, hogy a 8 különböző gyártósor közül melyikre kell szállítania azt. Amikor a megpakolt dolly kocsi elhagyja a raktárt, a tranzakció bekerül a SAP rendszerbe, jelezve, hogy teljesítették a megrendelést.
Amikor a dolly kocsi a másik kapun keresztül (rajta az üres dobozokkal) visszajön a raktárba, a rendszer automatikusan leolvassa az azonosítóval ellátott dobozokat. Ebből kiderül az is, hogy mely alkatrészek kerültek már felhasználásra a gyártósoron, így ezek a termékek megint csak automatikusan bekerülnek a SAP rendszerbe, hogy utánrendelhessék őket.
Így a bonyolult folyamat automatizálódik, leegyszerűsödik. A vállalat értékes emberi erőforrást kímélhet meg, hisz a dolgozóknak többé nem szükséges papírcímkékkel vesződniük.
Rendszerünk annyira sikeres lett, hogy jelenleg helyezzük üzembe a cég egy másik összeszerelő üzemében is.
EGYEDI BÚTORLAP:
SZÁMOS KÉRDÉS
KIHÍVÁS
A termékek többségét viszonylag egyszerű webshopban értékesíteni. A cipő -és ruhaméretek szabványosak, így nyilvánvaló, hogy a vásárlónak milyen adatokat szükséges megadnia rendeléskor.
A valódi nehézség ott kezdődik, amikor egy termék szinte minden szempontból egyedi. Márpedig a bútorlapszabászat esetében ez a fájdalmas valóság. Ez az oka annak, hogy az ilyen és hasonló profillal rendelkező üzletek általában nem is adnak teret az önálló rendelésnek, és többnyire nem tüntetik fel (az ilyen körülmények között valóban nehezebben kalkulálható) áraikat sem. Fogyasztóként többnyire ekkor szembesülünk a „Kérje szakértői konzultációnkat!” vagy „Hívjon minket!” típusú üzenetekkel.
MEGOLDÁS
Egy egyedi bútorlap ugyanúgy rendelkezik konkrét méretekkel, amelyeket adekvát módon meg lehet határozni. És rendelkezik határokkal is. Vannak olyan kitételek (mint például élzárók elhelyezése vagy dupla vastagság) amelyek megléte limitálhatja a méreteket. Ha tisztában vagyunk ezen korlátokkal, akkor nincs más dolgunk, mint keretbe foglalni ezt a tudást, és számadatokra, valamint matematikai műveletekre bontani azt.
A végeredmény pedig egy olyan rendszer, ahol a vásárló (legtöbb esetben maga az asztalos) maga is meg tudja határozni, milyen paraméterű bútorlapokra van szüksége. Akár egy komplett egyedileg készített bútor alapanyagát is megrendelheti online, mindenféle asszisztencia vagy telefonos egyeztetés nélkül. A rendszer kiiktat mindennemű hibalehetőséget, és nem enged át olyan megrendelést, amelynek nem tudnak eleget tenni.
Ennek köszönhetően a rendelés könnyebbé és gyorsabbá vált, miközben a vásárlói panaszok, reklamációk száma nem emelkedik vagy épp csökken. Mindez jelentős mértékben tehermentesíti az ügyfélszolgálat munkáját.
TARGONCA-LOGISZTIKA:
RAKLAP, RAKLAP, MERRE VAGY?
KIHÍVÁS
Képzeljünk el egy üzemet, melynek számos gyártósora, és jó pár targoncája van. A gyártósorok elején, egy raklapon találhatóak a gyártási alapanyagok, a szalagok végén pedig, szintén raklapon sorakoznak a kész termékek.
Ha az elől lévő raklapok megüresednek, illetve ha a végén lévők megtelnek, a gyártósor megáll, az üzem pedig értékes gyártási időt veszít. Ezt első lépésben úgy oldotta meg a vezetés, hogy a gyártósor elejére és végére egy helyett két-két raklapot helyezett. Egyet közvetlenül a gyártósor mellé (ez a belső), egyet pedig azon kívül (ez a külső). Amikor a belső raklap kifogy vagy épp megtelik, a két raklap gombnyomásra helyet cserél.
Már csak annyi a kérdés, hogyan győződünk meg arról, hogy a most már kívülre került raklapot rendben elviszi és másikra cseréli a targonca, még a következő helycsere előtt.
MEGOLDÁS
Megbízatásunk idején a cég már rendelkezett vezeték nélküli hálózatra kapcsolódó intelligens vezérlőegységekkel, melyek a gyártósorra kerültek. Ezek különböző lámpákat kapcsolnak ki, és be. A mi feladatunk az volt, hogy fejlesszünk egy központi rendszert, amelybe integráljuk a fent említett vezérlőegységeket.
Az általunk optimalizált folyamatnak köszönhetően ma már a gyártósorok fennakadás nélkül üzemelnek, és a targoncák se kóborolnak összevissza üres és teli raklapokat keresve. Minden feladat megtalálja a maga gazdáját, és a maga targoncáját. Egy raklapra egy targonca jut, amely gyorsan, időveszteség nélkül végzi el a cserét.
A projekt során nem mi magunk biztosítottuk vagy javasoltuk a hardvert, hanem alkalmazkodtunk ahhoz, amit a gyár már korábban beszerzett.